Plánovanie | BocianovinyŽenské telo neustále vysiela signály o plodnosti. Musíme sa len naučiť rozoznávať ich a načúvať vlastnému organizmu. Spoznanie vlastnej ženskosti sa obvykle prejaví i na našom sebavedomí. Nielenže to urýchli cestu k bábätku, ale, ak budete potrebovať pomoc lekára, budete mu vďaka vedomostiam, ktoré o reprodukčnom zdraví a svojom tele máte viac partnerom, než zahriaknutou osôbkou, plnou obáv, ktorá nie je schopná položiť zopár kľúčových otázok. Nezabudnite, to, čo sa naučíte o sebe a o svojej plodnosti je investícia, ktorá sa vám mnohonásobne vráti. Vyhnete sa nepotrebným vyšetreniam a výsledkom ostatných budete rozumieť. Sledovanie cervikálneho hlienu, ovulácie, meranie teploty počas cyklu, to všetko sú zároveň prirodzené metódy zabránenia počatia, ktoré vám pomôžu vyhnúť sa hormonálnej antikoncepcii a umožnia telu fungovať tak, ako bolo stvorené. Očakávajúc materstvo. V našej reči totiž plánovanie tehotenstva znamená opak toho, čo si spoločnosť bežne spája s plánovaným rodičovstvom, čiže antikoncepciu. Vitajte na dlhej, zmyselnej a objavnej ceste.

Takmer pätina párov zistí, že plodnosť nie je samozrejmosť. O čo menej v súčasnosti potrebujeme cestovný pas, o to viac sa nám zíde Pas plodnosti. Je to váš bedeker zdravého plánovania a prípravy na rodičovstvo. Nezabudnite, so základnou zdravotnou očistou či kontrolou by ste mali začať v ideálnom prípade 18 mesiacov a v najhoršom 6 mesiacov pred plánovaným počatím.

PREKONCEPČNÁ STAROSTLIVOSŤ

Prekoncepčná Starostlivosť | BocianovinyVýznam prekoncepčnej starostlivosti (pre = pred, koncepcia = počatie) je obrovský. V súčasnosti máva žena žiaľ iba 1-2 deti, a ak sa rozhodne, že otehotnie, predpokladá 100% úspech. Väčšina žien je zdravá, ale celý rad faktorov (okolité prostredie, životospráva, sociálne vplyvy, akútne a chronické ochorenia a dedičné vlohy) môže výsledok tehotenstva ovplyvniť. Návštevu lekára je vhodné naplánovať niekoľko mesiacov pred plánovaným počatím, najskôr v súvislosti s pravidelnou preventívnou prehliadkou. Ak začnete so starostlivosťou až po otehotnení, môže byť neskoro. Úlohou prekoncepčnej starostlivosti je odhaliť riziká, ktoré by negatívne mohli ovplyvniť tehotenstvo: prispôsobiť výživu, začať včas užívať kyselinu listovú či špeciálne prekoncepčné multivitamíny, napríklad CALIBRUM® babyplan, správne načasovať pravidelné očkovanie mimo tehotenstvo, upraviť užívanie liekov pre chronické choroby, včas vyliečiť zápalové ochorenia a ošetriť chrup. Gynekologické vyšetrenie odhalí stavy, ktoré by mohli ohroziť úspešný priebeh tehotenstva. Preventívne vyšetrenie a diagnostiku zmien na krčku maternice či na prsiach je tiež vhodné vykonávať pred otehotnením. Stabilizácia chorôb či ich včasné odhalenie zabráni ich zhoršeniu v tehotenstve (vysoký krvný tlak, cukrovka, ochorenie obličiek či srdca). Zmenu pracovného prostredia (chemické prevádzky, röntgenové žiarenie) je treba riešiť ešte pred počatím. Poraďte sa s odborníkom aj o chove domácich zvierat či konzumácii niektorých potravín, napr. surového mäsa. Mimochodom, príprava na tehotenstvo je veľmi vhodná na defi nitívne skoncovanie s fajčením. Alkohol je v tehotenstve nevhodný. Drogy neohrozujú len tehotnú ženu, ale vážne poškodzujú aj plod. Nezabudnite na to najdôležitejšie, problémy medzi partnermi ani ekonomickú situáciu rodiny príchod dieťatka nezlepší. Dieťa by sa malo narodiť do funkčnej rodiny, ktorá je schopná zabezpečiť jeho fyzický i psychický vývoj. Plánujte starostlivo a s láskou.

Čo všetko prospieva vajíčkam i spermiám, ako na zápaly, infekcie či baktérie, to sa dozviete v priamo v Pase plodnosti, ktorý si môžete objednať či prezrieť.

PRÍPRAVA NA TEHOTENSTVO A DIABETES

Bocianoviny Vyšetrenia v tehotenstve zena Tehotenstvo Turne plodnosti 2015

Vzhľadom k narastajúcemu počtu pacientov s diabetes mellitus 1 ako aj typu 2 rastie počet pacientiek, ktoré chcú mať dieťa. V súčasnosti pri výraznom pokroku medicíny či už v medicínských technológiach ako aj nových inzulínov, ktorých bezpečnosť bola dokázaná aj počas tehotenstva, je reálna možnosť, aby diabetičky porodili zdravé dieťa.

Základom je však dôkladná príprava na tehotenstvo a kľúčom je dosiahnutie čo najlepšej metabolickej kompenzácie diabetu ešte pred otehotnením, s hodnotami glykémií, ako aj dlhodobého ukazovateľa, ktoré sa čo najbližšie približujú hodnotám zdravých ľudí. Zároveň je potrebné ešte pred otehotnením vyšetrenie a liečba potenciálnych chronických komplikácií cukrovky (retinopatia, nefropatia, neuropatia a srdcovo-cievne ochorenia).

Nutné je prehodnotiť v prípade užívania liekov ešte pred plánovaným otehotnením ich vhodnosť počas tehotenstva, pretože niektoré z liekov sú v tehotenstve nevhodné a je nutné ich nahradiť bezpečnými. Plánovanie tehotenstva a počatie dieťaťa by malo prebehnúť v čase výbornej kompenzácie, teda po dosiahnutí aspoň 3 mesiace trvajúcej stabilizácie hladín cukru, o čom by mala svedčiť hladina glykovaného hemoglobínu – mala by sa čo najviac blížiť norme. V súčasnosti nám výrazne môže pomôcť v dosiahnutí čo najlepšej metabolickej kompenzácie aj možnosť využitia liečby pomocou inzulínovej pumpy s funkciou kontinuálneho monitoringu glukózy s možnosťou predchádzania hypoglykémií.

Počas tehotenstva je kontinuálny monitoring, ako aj senzory čiastočne hradené zo zdravotného poistenia. Dobrá kompenzácia cukrovky výrazne znižuje riziko vzniku vrodených vývojových chýb u detí. Kým ju však dosiahnete, pred otehotnením sa chráňte správne zvolenou antikoncepciou, kde už v súčasnosti existuje množstvo vhodných prípravkov aj pre diabetičky.

MUDr. Silvia Dókušová, diabetológ, Národný endokrinologický a diabetologický ústav Ľubochňa

10 CHÝB PRI ZABEZPEČENÍ ŽIEN DO BUDÚCNOSTI

Zabezpečenie žien | Bocianoviny„Karolína stretla Michala ešte na vysokej škole. Po jej skončení sa zobrali a priviedli na svet tri krásne deti. Keďže starostlivosť o ne dávala obom poriadne zabrať, Karolína zostala v domácnosti a Michal pracoval. To, čo zarobil, stačilo síce na slušnú životnú úroveň, nie však na tvorbu úspor. Keď deti odrástli, šťastné manželstvo sa skončilo a Michal sa s Karolínou rozviedol. Tá si až vtedy, vo svojich 54 rokoch, uvedomila, že to na starobu bude mať sama s penziou veľmi ťažké.“ Aj pre neustále sa zvyšujúcu mieru rozvodov sa čoraz častejšie stretávame s podobnými prípadmi. Až pri spätnom pohľade si Karolína uvedomila, že sa dopustila mnohých chýb, ktoré ju pripravili o pokojnú a dôstojnú starobu. Experti zo skupiny Allianz preto pripravili zoznam 10 najčastejších chýb, ktorých sa dopúšťajú ženy pri plánovaní zabezpečenia v dôchodku.

  1. „Môj manžel zarába veľmi slušne, takže som zabezpečená aj ja.“ Buďte opatrná. Takmer každá druhá svadba sa na Slovensku končí rozvodom. Nespoliehajte sa preto na skutočnosť, že manžel sa o vás na starobu postará.
  2. „O podobné záležitosti sa nestarám. Nejako to už dopadne.“ Tento prístup sa môže neskôr žene značne vypomstiť. Vzhľadom na komplikovanosť dôchodkových systémov a neustále zmeny v nich, je dobré sa o svoj dôchodok zaujímať a vždy vedieť, v akom stave sa vaše úspory práve nachádzajú.
  3. „Mám len 30 rokov, myslieť na dôchodok je ešte priskoro.“ Chyba. Čím dlhšie na dôchodok sporíte, tým je neskôr vyšší, pričom výška príspevku nie je až taká dôležitá. Začnite sporiť čím skôr, aj keď len malými čiastkami.
  4. „Pracujem len na čiastočný úväzok alebo ako brigádnička.“ Nízky príjem spravidla znamená nízku penziu. Je preto výhodné myslieť aj na doplnkový zdroj príjmov na starobu, ako sú napr. dôchodkové fondy či životné poistenie.
  5. „Vychovávam deti, štát mi to v starobe vráti.“ Výchova detí môže byť zohľadnená vo veku odchodu do dôchodku alebo vo výške penzie, no nemusí to byť pravidlom. Buďte obozretná, platí to zväčša len do určitého veku dieťaťa a výhody z toho vyplývajúce vám dôstojnú starobu nezaručia.
  6. „Je pre mňa veľmi ťažké opätovne sa začleniť do pracovného procesu.“ Pre ženy po materskej dovolenke, hlavne po dlhšej, môže byť návrat do práce na rovnakej pozícii veľmi náročný. Uspokoja sa preto často s nižšie platenou prácou alebo prácou na čiastočný úväzok. To neskôr znamená nižší dôchodok. Snažte sa preto vrátiť do práce čím skôr a na pozíciu, ktorú ste predtým dosiahli.
  7. „Vek odchodu do dôchodku je už neďaleko, takže na penziu si sporiť už nemusím.“ V dnešnej dobe štát neustále predlžuje vek odchodu do dôchodku v dôsledku nepriaznivých demografických zmien. Aj napriek vyššiemu veku sa vám preto môže stať, že do dôchodku sa tak skoro nedostanete. A nezabúdajte, každý mesiac, o ktorý odídete do dôchodku skôr ako je stanovené, sa podpíše na výške vašej penzie.
  8. „Nepracujem, pretože sa starám o chorých rodičov, neskôr mi to štát zohľadní.“ Mali by ste si skontrolovať, aké presné pravidlá platia pre váš dôchodok, ak sa staráte o chorých príbuzných. Často sa berie do úvahy nielen dĺžka, ale aj úroveň starostlivosti.
  9. „Finančná kríza znehodnotila investície do akcií, do akciových fondov sa už neoplatí investovať.“ Pre mladých ľudí je stále výhodné mať vo svojom investičnom portfóliu akciové fondy. Ak aj akcie v krátkodobom horizonte klesajú, v dlhodobej perspektíve sa táto strata obnoví a prinesie zisk.
  10. „Vystačím si aj s menším dôchodkom, sporiť nepotrebujem.“ Starať sa o domácnosť, platiť účty a nákupy môže byť pre jedného človeka veľmi náročné. Je preto dôležité mať na starobu odložené úspory, najlepšie v dôchodkovom zabezpečení či životnej poistke.

Pohyb, strava, hmotnosť

„Samozrejme, že by sa mi zišlo zacvičiť si, no na pravidelné cvičenie teraz nemám čas…“ Pripomína vám to niečo? Chodíte do práce, staráte sa o domácnosť a máte iné povinnosti. V tomto kolotoči mnohí z nás pravidelný pohyb považujú za luxus, ktorý si nemôžu dovoliť. Paradoxne, práve títo ľudia čoraz častejšie navštevujú lekárov, nevládzu či nestíhajú, vzdávajú sa mnohých činností, na ktoré sa necítia a zdravie hľadajú v lekárni v podobe výživových doplnkov či iných zázračných liekov. Ako to súvisí s tehotenstvom? Ľudské telo sa správa racionálne. Vie, že tehotenstvo je náročné obdobie a tak sa mu bráni, ak nie ste zdraví, fit a v dobrej kondícii. Aj starostlivosť o bábätko či dojčenie je „zaberačka“, ktorej sa telo stuhnuté sedením a presunmi v aute bráni. Ak ho navyše hýčkate sladkosťami, občasným pohárikom a pravidelnou dávkou nikotínu, plníte svoj organizmus jedmi a jeho hlavnou úlohou je vyrovnať sa s vaším životným štýlom a nie čeliť výzve tehotenstva.

Riešenie? Rozhýbte sa. Nájdite si pravidelnú aeróbnu aktivitu, najlepšie kombináciu spaľovania, precvičovania všetkých svalových partií a strečingu. Do kalendára si zapíšte cvičenie a považujte ho za najdôležitejšie, čo pre seba robíte. Ak vám je ľúto posedenia pri káve s kamarátkou, vezmite ju so sebou. Fitness centrá, kurzy brušných tancov, aerobiku či bodywork nájdete vo všetkých väčších mestách. Najťažšie je začať, najdôležitejšie vydržať a to najlepšie je, že robíte dobre pre svoje zdravie, pocit i vzhľad.

  1. Cvičte dva až trikrát do týždňa, miminálne 30 a ideálne cca 75 minút.
  2. „Svalovici“ predchádzajte správnym natiahnutím svalov, tzv. strečingom po cvičení, teplým kúpeľom v živej soli a pravidelným cvičením.
  3. Nezabudnite na správne oblečenie a obuv, na dostatok tekutín a správny jedálniček.

www.zdravoachutne.sk

Nič nie je zadarmo

Tzv. socializmus či „sociálne“ orientované politické strany sa nás neustále snažia presvedčiť, že zdravotníctvo je alebo by malo byť zadarmo. Pozrime sa však na náklady na jednoduché vyšetrenie. Môže lekár pracovať zadarmo? Mal by? Nie. Naopak, ak ide o naše zdravie či dokonca o život (napríklad v prípade gynekológa počas tehotenstva), väčšina z nás sa zhodne, že lekár by mal byť platený dobre. Pridajme náklady na mzdy zdravotníckeho personálu, nájomné, vodu, elektrinu, hygienu, poplatky, administratívu, rukavice, zdravotné pomôcky, špeciálny nábytok a desiatky iných drobností. Potom príde na rad technika. Spýtali ste sa niekedy zubára, koľko stojí jeho nové kreslo? Koľko vzduchotechnika či prenosný röntgen? Gastroenterológa či gynekológa, koľko stojí ultrazvuk? Súkromní lekári sa často zadĺžia na generácie dopredu, aby si mohli dovoliť svoje ambulancie vybaviť moderným zariadením. Nasledujú lieky. Roky vývoja, testovania, reklama, vzdelávanie lekárov vrátane zaujímavých zahraničných seminárov… Ako si potom vysvetliť to „zadarmo“? Jednoducho. Je to lož, ktorá má, ako sa hovorí, krátke nohy, ale ktorá je aj zhubná, nezdravá. Má nás presvedčiť, že je omnoho lepšie odovzdať bez reptania a možnosti rozhodovania peniaze niekomu inému ‒ štátu ‒ aby s nimi naložil podľa svojho uváženia či neuvážene. Nič totiž nie je zadarmo a zdravotníctvo už vôbec nie. Výsledkom hospodárenia štátu je, že väčšina štátnych nemocníc má dlhy. Niektoré súkromné sú však v zisku. Podobne by to dopadlo, keby ste v rodine nehospodárili vy, ale niekto, komu by vaše peniaze nepatrili a nezáležalo by mu na výsledku hospodárenia, pretože dlhy, ktoré by spôsobil, by sám nemusel splácať. Toľko analýza situácie. Ako čiastočné riešenie navrhujeme zaujímať sa viac o to, koľko musíte v konečnom dôsledku štátu zaplatiť za to, aby bolo niečo „zadarmo“.